Dr. Rudolf Diesel fik i 1892 udstedt et patent på sin banebrydende opfindelse. En forbrændingsmotor hvor alene kompressionsvarmen antænder den indsprøjtede og fint forstøvede olie. Han gennemførte en række forsøg i MAN’s værksteder i Augsburg, og havde i 1896 en stabilt kørende motor med en effektivitet, som klart overgik dampmaskinen. Denne proces og motor fik efterfølgende hans navn; Dieselprocessen og Dieselmotoren.

B&W fulgte med i disse afprøvninger og underskrev i 1898 en licensaftale med Rudolf Diesel. Denne aftale gav B&W ret til at producere motorer efter Diesels tegninger. B&W producerede en forsøgsmotor og en række ændringer blev indført. Den første motor blev solgt til en vognfabrik på Frederiksberg og blev efter en række forskellige afprøvninger afleveret til kunden i 1904. Den skulle trække en dynamo, der leverede belysningsstrøm til fabrikken, og en forlagsaksel til at trække maskiner.

Den blev efter ca. 20 års drift solgt til en pumpestation (afvandingsanlæg) i Hørslev Jylland, hvor den fortsatte med at arbejde problemfrit.

Da B&W fyldte 100 år i 1943 blev det besluttet at oprette et museum, der skulle fortælle virksomhedens historie. Det var i denne forbindelse oplagt at forsøge at købe den første motor, der stadig var i drift, tilbage. Det lykkedes og da det nye museum blev indviet i 1946, var den gamle motor opstillet som udstillingsgenstand dog uden at kunne køre. Da MAN Diesel & Turbo fik mulighed for at flytte det gamle museum ud til H. C. Ørstedværket, var det oplagt at renovere den gamle motor og bringe den i køreklar stand. Motoren blev derefter opstillet på sit eget fundament, samt tilsluttet luft, vand, olie og udstødningsrør og er nu køreklar.

Den bliver præsenteret for publikum hver torsdag kl. 14.00 og ved specielle lejligheder.