I begyndelsen af 1930erne, fik B&W en ordre på at levere en stor dieselmotor. Dennes formål skulle være, at producere strøm på H.C. Ørstedsværket i Københavns Sydhavn, som supplement til de eksisterende dampturbineanlæg.Motoren er så stor, at den bygning, den står i, måtte bygges op rundt om motoren – motoren blev altså ikke tilpasset rummet.B&W2000 er en dobbeltvirkende, længdeskyllet totaktsmotor.

Motoren blev idriftsat i 1933 og fra den dag, og ca. 30 år frem sad den på titlen som verdens største dieselmotor. Den var beregnet til at levere strøm til hovedstaden på tidspunkter hvor der var spidsbelastninger på el-nettet – altså om morgenen og ved 15-18 tiden, når folk fik fri fra arbejde. Motoren var aktiv i denne funktion frem til slutningen af 1960’erne, men blev holdt køreklar indtil den blev koblet fra det elektriske net i 2004.

Siden motoren blev taget ud af drift sidst i tresserne er den derefter blevet afprøvet mindst en gang om måneden og man sørgede altid for, at der var startlufttryk på de store startlufttanke. Dette satte motoren i stand til at levere strøm til København, da hele Sjælland blev ramt at et strømnedbrud i 2003.

Motoren demonstreres for publikum den 1. og 3. søndag hver måned, samt ved specielle lejligheder.